Muutoksia turvallisuussäädöksiin
EU-instituutiot ovat päässet nk. väliaikaiseen sopuun yleisen turvallisuussäädöksen muutoksista (General Safety Regulation).
Kiistanalaisimpana uudistuksena on puhuttanut niin sanottu älykäs nopeusavustus-järjestelmä (Intelligent Speed Assistance), joka tulee pakolliseksi heinäkuun 2022 jälkeen ja pakolliseksi kaikkiin myytäviin autoihin 2024 mennessä.
Nopeusrajoitusjärjestelmä ajoneuvoihin
European Transport Safety Council eli Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto kuvailee nopeusrajoitusta järjestelmänä, joka “käyttää nopeusrajoitusmerkkien tunnistamiskameraa tai GPS-avusteista nopeusrajoitustietoa ohjastaakseen ajajia voimassa olevasta nopeusrajoituksesta ja automaattisesti säätääkseen ajoneuvon nopeutta tarvittaessa.”
Autovalmistajat voisivat valita neljästä erilaisesta nopeusvaroitusjärjestelmästä: äänivaroitus, tärinävaroitus, kaasupedaalin automaattinen kohoaminen tai nopeudensäätötoiminto.
Tiivistettynä, kyseessä on nopeusrajoitin, joka estää moottoria kiihdyttämästä tietyn nopeuden ylitse.
Pakollinen kaikkiin uusiin ajoneuvoihin
“Heinäkuusta 2022 lähtien älykäs nopeusavustus (ISA) tulee olemaan pakollinen uusille myytäville ajoneuvotyypeille ja -malleille.
ISA-järjestelmästä tulee pakollinen kaikille uusille autoille 2024 alkaen.
(Täten se ei koske ajoneuvokantaa, joka on rekisteröity ja kierrossa ennen kyseistä päivämäärää.)”
-EU-komissio
Hyvä vai huono?
Top Gear -julkaisu kommentoi aihetta verkkojulkaisussaan.
“Onko tämä tapaus, jossa teknologiaa käytetään suuremman hyvän edistämiseksi, vastaiskuna tyhmien ihmisten heikolle arviointikyvylle;
vai taas yksi sellainen tehtävä, jota emme todella haluaisi ulkoistaa mikrosiruille?”
-Top Gear
Muita muutoksia turvallisuussäädöksiin ovat mm. vaadittu häiriövaroitusjärjestelmä, kaistallapysymisavustus ja uudistettu hätäjarrutusjärjestelmä. Ajoneuvoilta vaaditaan myös paranneltuja turvavöitä, peruutusturvajärjestelmää ja “mustaa laatikkoa” onnettomuustiedon käsittelyyn.
Jos järjestelmä tutkii paikallista ajonopeutta, se tietenkin seuraa auton liikkumista ja voi tallentaa sitä. Näin valvonta tehostuu ja tarvitaan lisää byrokraatteja.
Sata vuotta sitten eräs ekonomi arvioi, vuonna 2000 on jo niin edistytty, että työajaksi riittää 15 tuntia viikossa. Häneltä jäi arvioimatta byrokraattinen tuleminen ja näiden yhä kasvava määrä rajoittamaan luonnottomilla säännöillä kansalaisten elämää ja kuluttamaan yhteiskunnan varoja, joita oikeat työntekijät tuottavat.
“Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.”
Taidan pitää Saab T16 turbo vm1984 liikenteessä. Ei ole mitään rajoittimia